feedback-logo

ODEĆA I AKSESOARI

ODEĆA I AKSESOARI

Aksesoari

Bluze

Duksevi

Džemperi

Farmerke

Haljine

Jakne

Kardigani

Košulje

Majice

Pantalone

Sakoi

Šortcevi

Suknje

Trenerke

Novo

ODEĆA I AKSESOARI

Aksesoari

Bluze

Duksevi

Džemperi

Farmerke

Haljine

Jakne

Kardigani

Košulje

Majice

Pantalone

Sakoi

Šortcevi

Suknje

Trenerke

Novo

Imunitet u doba korone

Ukoliko bismo morali da nađemo svetlu tačku pandemije korona virusa, rekli bismo da ljudi posvećenije brinu o svom zdravlju. Više nego ikada jačanje imunog sistema je postalo glavna tema u našim životima.

Ali, da bismo mogli da utičemo na imunitet na pravi način moramo prvo znati šta je imunitet. Kako se gradi kod različitih starosnih doba. Koji su glavni faktori u jačanju imuniteta. Koji u slabljenju. I najbitnije, kako možemo zaštititi imunitet u doba korone.

Šta je imunitet?

Imunitet je sposobnost organizma da se odbrani od stranih i štetnih materija koje mogu dovesti do oboljenja. On predstavlja štit našeg celog tela i iz tog razloga je bitno znati šta podstiče njegovo očuvanje. 

Prva linija odbrane našeg organizma je urođeni (nespecifični) imunitet koji se formira pre rođenja. Ova vrsta barijere našeg organizma nije specijalizovana ni za jednu konkretnu vrstu mikroorganizama, pa iz tog razloga ovaj imunitet nema funkciju pamćenja. To znači da na različita nepoželjna prisustva daje isti imuni odgovor.

Sa druge strane, stečeni (specifični) imunitet, koji se razvija po rođenju deteta, posebno reaguje na svaki antigen. Za razliku od urođenog, stečeni imunitet ima sposobnost pamćenja i u stanju je da se odbrani od antigena iznova na isti način. 

Zavisno od toga na koji način antigeni dospeju u organizam, stečeni imunitet se deli na prirodni i veštački.

Prirodni stečeni imunitet

Ova vrsta imuniteta se aktivira kada do zaraze dođe spontano. Dakle, tu dolazi do slučajnog kontakta antigena i antitela organizma, a imunitet traje koliko i samo oboljenje. 

Veštački stečeni imunitet

Veštački stečeni imunitet implicira aktiviranje imuniteta putem namernog unošenja zaraze kao što je vakcinacija. Vakcinom se u organizam ubacuje slabiji oblik mikroorganizama kako bi se telo izborilo sa njima i “zapamtilo” taj imuni odgovor pri narednom napadu tog istog antigena.

Imunitet kod dece

Očuvanje prirodnog i jačanje stečenog imuniteta kod dece je od krucijalnog značaja za jak organizam. Pored zdrave ishrane, fizičke aktivnosti i odmora, jedan od glavnih načina za jačanje imuniteta je kontakt sa mikroorganizmima. Pustite dete da bude u prirodi, među bacilima, da se isprlja. Ovakav dodir sa okruženjem će podstaći stvaranje raznih vrsta mehanizama odbrane. Kako smo već naveli, stečeni imunitet “pamti” kako treba da se izbori sa kojim antigenom, pa je osnova tog učenja kontakt sa “neprijateljem”.

Imunitet kod odraslih

Kada su u pitanju odrasli, princip jačanja imuniteta je isti kao i kod dece. Jedina razlika je što oni trpe veći umor i stres uz loše navike koje često praktikuju, poput cigareta i alkohola.

Koje je rešenje?

Pronađite balans.

Svesni smo toga da često ne možemo da kontrolišemo naš dan i da nas obaveze mogu potpuno izbaciti iz koloseka rutine koju želimo da ostvarimo. Iz tog razloga je važno da utičemo na stvari koje imamo pod kontrolom. Recimo, bioritam. Za jak organizam i imunitet odmor je važan isto koliko i fizička aktivnost. Potrudite se da ležete i ustajete u približno vreme i imate redovne obroke u određeno vreme u toku dana. To je prvi korak u stvaranju otpornog organizma.

Kada je u pitanju ishrana prvo ćemo istaći očigledno – neophodno je smanjiti unos šećera, brašna, masti i slane hrane. 

Zašto namirnice ove vrste nepovoljno utiču na imuni sistem?

Digestivni trakt je vrlo osetljiv aparat koji pažljivo bira hranljive sastojke za jačanje imuniteta. Teška hrana poput slatkiša ili peciva ne samo da sadrži nisak procenat hranljivih materija već zahteva i dodatni napor digestivnog trakta u varenju, što dovodi do usporenog metabolizma i drugih stomačnih poteškoća. 

Izbegavanje teške hrane dalje vodi do kontrolisane telesne težine što je takođe bitan faktor za otporan organizam.

Jedna od navika koju bi potpuno trebalo izbaciti je pušenje jer nema nikakav benefit po organizam. 

Koje namirnice jačaju imuni sistem?

U dve reči – šarena hrana je puna nutrijenata. 

Krenimo od voća, naročito onog koje sadrži vitamin C. Limun, pomorandže, mandarine, limeta i grejpfrut su prepuni vitamina C od kojeg zavisi proizvodnja belih krvnih zrnaca, a koji štite od prehlade i gripa. Što se tiče povrća ovaj vitamin se može pronaći u paprikama, brokoliju i spanaću. 

Za jačanje imuniteta je odlična i kokošija supa, posebna ona kuvana sa pilećim kostima. Ova supa okrepljuje digestivni trakt, a pomaže i kod respiratornog sistema kada je u pitanju kašalj. U pilećem mesu se nalazi pregršt vitamina, pogotovo B-6 od koga zavisi stvaranje crvenih krvnih zrnaca.

Jedan od ključnih sastojaka za jak imunitet je i cink. Morski plodovi poput rakova i školjki obiluju ovim mineralom.

Namirnice koje mnogi često previde, a izrazito doprinose jačanju organizma su:

  • jogurt (izvor vitamina D)
  • bademi (vitamin E protiv prehlade)
  • crna zova (flavonoid, takozvani vitamin P protiv virusa)
  • beli luk (jedinjenje sumpora za jak imuni sistem)
  • kurkuma (protiv upale)

Uticaj stresa na organizam

Nesnosno težak dan na poslu ili problem za koji u datom trenutku nemate rešenje – svima nam je dobro poznat osećaj tegobe koje ovakve situacije izazivaju. Često se dešava da one potraju a sa njima i osećaj kome se organizam, na posletku, pokori u potpunosti. Posledice obično nisu trenutno vidljive pa je pitanje – šta se zapravo dešava u organizmu kada je pod stresom i kako to utiče na naš imunitet?

Jedan od mnogobrojnih hormona u našem telu je kortizol, koji obezbeđuje energiju za njegovo normalno funkcionisanje. Kada dođe do stresne situacije kortizol prebacuje organizam u stanje povećane opreznosti kako bi se izborio sa datim okolnostima. Nakon što osećaj opasnosti prođe, organizam se vraća u normalno stanje. Kada govorimo o kratkoročnim pojavama stresa kortizol radi svoj posao savršeno i štiti organizam na najbolji mogući način. Međutim, životne situacije su retko tako idealne, pa stres obično dođe i zadrži se neko vreme. U tom slučaju dolazi do povećanog lučenja kortizola i stvara se disbalans u organizmu. 

Sada kada znamo napor kroz koje naše telo prolazi, koji je najbolji način da mu pomognemo kada dođe do stresnih situacija?

Stres na poslu

Većina ljudi doživljava stres na poslovnom planu zbog velike količine posla sa kojom, jednostavno, ne može da se izbori. Rešenje je da naučite da kažete ne. Koliko god da zvuči banalno postavljanje granice u ovom smislu će, ne samo doprineti očuvanju vašeg zdravlja, već i zasigurno poboljšati vaš pefrormans na poslu. Na ovaj način ćete moći da održite zdravu životnu rutinu koja će se pozitivno odraziti na organizam.

Stres u privatnom životu

Situacije iz našeg privatnog života su one koje najviše utiču na naše mentalno zdravlje. Ukoliko uzmemo u obzir i trenutnu situaciju pandemije ne čudi što je ova tema zastupljena više nego ikada. Stres ne utiče samo na telo, već i na mozak, zato je važno raditi i na ovom aspektu imunog sistema. Kada se nađete u stresnoj situaciji za koju nemate rešenje u datom trenutku, najbolje što možete da uradite za sebe i svoju psihu je da se na kratko udaljite od problema. To će dati vašem organizmu vremena da se umiri, procesira informacije pa ćete trezvenije moći da se posvetite rešavanju problema. 

Koje namirnice pomažu protiv stresa?

Sledeće namirnice imaju blagotvoran uticaj na um i telo:

  • crna čokolada
  • riba
  • orašasti plodovi
  • borovnica
  • brusnica
  • lisnato povrće
  • ovsena kaša 
  • avokado
  • morske alge
  • špargle
  • banana

Šta štiti imunitet od korona virusa?

Pitanje svih pitanja, koji je najdelotvorniji način da se zaštitimo u doba pandemije?

Rezultat jedne studije pulmonologa iz Španije je pokazala je da je od 50 pacijenata obolelih od korona virusa, a koji su dobijali vitamin D, samo jedan završio na respiratoru. Vitamin D je jedan od najvažnijih vitamina neophodnih za jak imunitet. Može se uneti u organizam pravilnim izlaganjem kože sunčevoj svetlosti ili putem namirnica (riba, jaja, pečurke, mleko…).

Kompleks vitamina B ima ključnu ulogu u pravilnom funkcionisanju ćelija. Jedan je od faktora pretvaranja masti, šećera i proteina u energiju, stoga je idealan za jačanje organizma nakon preležane korone. Takođe, ima funkciju održavanja zdravlja nervnog i kardiovaskularnog sistema. Posebno naglašavamo vitamine B6, B9 i B12 (folna kiselina) jer sprečavanju gomilanje aminokiselna štetnih po krvne sudove.

Jedan od glavnih simptoma korone je bol i slabost u mišićima u toku i nakon preležanog virusa. Magnezijum pomaže oporavku mišićne funkcije i smanjuje umor i iscrpljenost. Pored toga, neophodan je i za regulisanje krvnog pritiska. Bundeva, badem, crni pasulj i kikiriki su neke od namirnica bogate ovim mineralom. Redovan unos magnezijuma se posebno preporučuje osobama koje boluju od dijabetesa, spotristima, trudnicama i osobama izloženim velikom psihičkom i fizičkom stresu.

Privremeni gubitak čula ukusa i mirisa su svakako jedni od poznatijih indikatora korona virusa. Istraživanja kažu da preko 80% obolelih iskusi ove simptome. Iako nemaju nikakav poguban uticaj po organizam, mogu izazvati osećaj nelagode kod pacijenta jer traju od nekoliko nedelja do nekoliko meseci, ili čak godina. Srećom, postoje načini koji ubrzavaju povratak u normalu. Alfa-lipoinska kiselina stimliše rast neurona kod poremećaja čula mirisa. Kod težih slučajeva, redovna primena donosi osetno poboljšanje nakon par meseci. Kod regeneracije nazalne sluznice preporučuje se i upotreba vitamina A.

Ukoliko je vaš organizam podložan virusnim infekcijama velike su šanse da je razlog tome deficit cinka. Cink utiče na povećanje broja ćelija koje se bore protiv virusa, a u slučajevima korone smanjuje trajanje samih simptoma. Cinka ima u jogurtu, morskim i orašastim plodovima i mesu. Dnevno se preporučuje unos od 20-40 mg. 

Možda i najtraženiji vitamin u apotekama trenutno je vitamin C. Ne samo da jača imuni sistem već ga i čisti od toksina i teških metala. Narandža, crvena paprika, paradajz su neke od namirnica koje treba konzumirati zarad unosa vitamina C. 

Pored namirnica, vitamine je preporučljivo unositi i putem suplemenata, kao dodatni vid zaštite i jačanja imuniteta. U Imuno shop prodavnici možete pronaći proizvode koji će doprineti očuvanju vašeg zdravlja. Pogledajte celokupnu ponudu naših proizvoda OVDE.

Haljine

Donji deo

Duksevi

Gornji deo

Bluza

Jakna

Majica

Prsluk

Šorts

Suknja

Donji deo

Gornji deo

Jakna

Košulja

Majica

Pantalone

Prsluk

Sako